Balatonalmádi tiltakozik a szentkirályszabadjai nagyforgalmú, nemzetközi kereskedelmi repülőtér megépítése ellen; az almádiak az egészségük és a nemzeti érték, a Balaton megóvását választják – mondta Dávid Gyula főorvos, a Kelet-balatoni Légtérvédő Egyesület elnöke kedden sajtótájékoztatón Balatonalmádiban.

Az elnök emlékeztetett fuvarozás arra, hogy a Honvédelmi Minisztérium által korábban 5,5 milliárd forintra becsült értékű, volt katonai repülőtérhez 2005-ben fuvarozás ingyen jutott hozzá két önkormányzat (Veszprém és Szentkirályszabadja), majd azt 2006-ban eladták egymilliárd forintért a Budawest Airport Zrt.-nek, azzal a kikötéssel, hogy ott nemzetközi repülőteret fuvarozás kell építenie. Elmondta: a nagy repülőgépek – 120 tonnás utas- és teherszállító gépek, s évente legalább 18 ezer le- és felszállást terveznek – Balatonalmádi strandjai, lakóházai felett szállnának le- és fel mintegy fuvarozás 180-500 méternyi magasságban, de már Siófoknál 100-1200 méterre ereszkednének, komoly zajterhelést és szennyezést okozva a dél-balatoni városban is.

Dávid Gyula emlékeztetett arra, fuvarozás hogy a 2009. februárjában tartott Balatonalmádiban közmeghallgatást a Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, majd azt követően júniusban elutasította a beruházónak a fuvarozás repülőtér építésére beadott engedélykérelmét. A beruházó Budawest Zrt. fellebbezett, s novemberben az országos környezetvédelmi főhatóság megsemmisítette az elsőfokú határozatot, a regionális hatóságot megismételt eljárásra utasította.

Az ügy most ugyanott tart, mint 2009. fuvarozás februárjában, kezdődik minden elölről – mondta Dávid Gyula. Közölte: az országos főhatóság annak vizsgálatára is felhívta az elsőfokú szervezetét, hogy “fennállnak-e a beruházás megvalósítását kizáró okok”.
Az egyesület elnöke emlékeztetett arra fuvarozás is, hogy a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkban tett tavalyi látogatásakor a köztársasági elnök is határozottan kiállt az almádiak mellett, egyetértve a civil szervezetek tiltakozásával. Dávid Gyula közölte, hogy tiltakoznak a repülőtér építése ellen Siófokon, Felsőörsön és Alsőörsön is.

Szerinte létezik az építés megvalósítását fuvarozás “kizáró ok”, mégpedig alkotmányos jogokat, így például az embereknek az egészségük védelméhez való jogát sérti a beruházás. Bálint Sándor mérnök, a Balatonalmádi Konzervatív Kör elnöke is arra fuvarozás utalt, hogy több “kizáró ok” is van, így például természetvédelmi területet is érint a beruházás, a Balaton pedig kiemelt védelem alatt áll, mint “nemzeti érték”.

Negró Ernő, a légtérvédő egyesület vezetőségi tagja szerint “fontolgatják, hogy feljelentést tesznek az ügyészségen”, ugyanis az 5,5 milliárd forintra értékelt hatalmas reptéri ingatlant mindössze egymilliárdért “potyázta el” még 2006-ban a két önkormányzat.
A sajtótájékoztatót követően a fuvarozás regionális környezetvédelmi hatóság közmeghallgatást tartott Almádiban, amelyen mintegy 300-an vettek részt. Csehóné Szilasi Rita, a Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség engedélyezési igazgató-helyettese elmondta: új eljárást folytatnak le – ennek része a közmeghallgatás is -, környezeti hatástanulmány készül, előzetes környezeti hatásvizsgálatot végeznek, különös tekintettel arra, hogy létezik-e a beruházás megvalósítását “kizáró ok”.

Hangsúlyozta, hogy több mint 900-an fuvarozás kívánnak a hatósági engedélyezési eljárásukban ügyfélként részt venni. Közölte azt is, hogy független igazságügyi természetvédelmi szakértőt rendeltek ki. Az igazgató-helyettes közölte: Balatonfüred és Balatonföldvár jegyzőjének a szakhatósági állásfoglalását már ismerik, s azokban – zajvédelmi és környezetvédelmi szempontokra fuvarozás tekintettel – a “tevékenység engedélyezhetőségét kizáró okot” állapítottak meg. (A bejelentést viharos taps és éljenzés követte.)
Karai Péter, a Budawest Zrt. fuvarozás ingatlanfejlesztési vezetője a fórumon elmondta: a terveik szerint ICAO Cat 1-es besorolású, nyilvános, nemzetközi kereskedelmi repülőteret kívánnak építeni – sőt erre szerződésben vállaltak kötelezettséget -, a volt katonai bázis helyén. Közlése szerint elsősorban a fapados légitársaságok bázisrepülőterét szeretnék itt kiépíteni és a nemzetközi fuvarozás menetrend szerinti légiforgalmat, valamint a charterjáratokat “ide vonzani”. Ismertetése szerint hat hónap alatt körülbelül 1400 gép szállna le a majdani repülőtéren.

A feszült hangulatú fórumon több mint harmincan szóltak hozzá – civil szervezetek képviselői, helyi lakosok -, s valamennyien elutasították a tervezett repülőtéri fejlesztést.

Forrás: muszakiforum.hu