A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) intenzívebb kormányzati támogatást, a fokozottabb érdekvédelmet, és a versenyképesség megőrzését szolgáló gazdaságpolitikai beavatkozásokat kér a kormánytól – közölte a szakmai érdekképviselet hétfőn az MTI-vel.

A NiT Hungary nyílt levéllel fordult az országgyűlési képviselőkhöz és a kormányhoz, amelyben azonnali intézkedéseket javasol a döntéshozóknak. A levélben hangsúlyozzák: a közúti árufuvarozás és autóbuszos személyszállítás nemzetgazdasági jelentősége kiemelkedő, mivel az alágazat jelenleg mintegy 84 ezer magántulajdonban lévő gépjárművel végez termelő, értékteremtő tevékenységet, mintegy 130 ezer munkavállaló megélhetését biztosítva ezzel. Az alágazat által teljesített évi, mintegy 500 milliárd forintos adóbevétel az államháztartás bevételeinek 6 százalékát teszi ki, és a magántulajdonú áru- és személyfuvarozás által megtermelt érték körülbelül 1600 milliárd forinttal, 6 százalékkal járul hozzá a nemzeti össztermékhez.

Az érdekképviselet javasolja többek között a kereskedelmi gázolajár intézményének bevezetését, valamint gyors kormányzati intézkedést kér a magyar fuvarozó vállalkozások nemzetközi piaci környezetében tapasztalt versenyhátrányának csökkentésére, az utazó munkavállalókat megillető adómentes napidíj mértékének minimum 40 euró összegű korrekciójával.

Az NiT Hungary ezenkívül azt várja, hogy a 2013-ban bevezetendő teljesítményarányos úthasználati díjfizetési rendszer során a kormány csökkentse a fuvarozó vállalkozásokat terhelő egyéb közterheket. A magyar vállalkozásokat sújtó többletteher ellensúlyozásaként pedig a termelőeszközként használt tehergépjárművek és autóbuszok beszerzését terhelő vagyonszerzési illeték megszüntetését javasolják.

A fuvarozók szerint módosítani kell a budapesti behajtási rendeletet is, és egy szakmai konszenzuson alapuló, betartható rendeletet kell megalkotni. Úgy vélik: a főváros területére érvényes 12 tonna feletti tehergépjárművekre vonatkozó behajtási rendelet jelenlegi formájában ellentétes a fuvarszervezés elveivel, veszélyezteti a nagyváros közellátását, és súlyos anyagi terhet ró fuvarozóra és megrendelőre egyaránt.