A LEGFELSŐBB POLITIKAI SZINTHEZ FORDUL A MAGYAR KÖZÚTI FUVAROZÓK EGYESÜLETE (MKFE) ANNAK ÉRDEKÉBEN, HOGY NYOLC FORINTTAL CSÖKKENTSÉK A GÁZOLAJ FÉL ÉVEN BELÜL KÉTSZER EMELT JÖVEDÉKI ADÓJÁT. AZ MKFE SZERINT HA EZ NEM TÖRTÉNIK MEG, A FUVAROZÓK INKÁBB KÜLFÖLDÖN TANKOLNAK MAJD – AZAZ A KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEI NEM FOGNAK NÖVEKEDNI. AZ ÉRDEKVÉDELMI SZERVEZET ÚGY VÉLI, IDÉN HAT-NYOLC SZÁZALÉKKAL NÖVEKEDNEK A SZÁLLÍTÓK ÖNKÖLTSÉGEI – AZ EGYELŐRE KÉRDÉSES, MENNYIT TUDNAK EBBŐL ÁTHÁRÍTANI A TÚLKÍNÁLAT MIATT ELŐNYÖSEBB HELYZETBEN LÉVŐ MEGBÍZÓKRA.

Levélben fordult Bajnai Gordon miniszterelnökhöz és Oszkó Péter pénzügyminiszterhez az MKFE annak érdekében, hogy a kormány nyolc forinttal mérsékelje a gázolaj árába beépített jövedéki adót. Amennyiben kérésük még a választások előtt meghallgatásra talál, akkor mintegy tíz forinttal csökkenne a gázolaj literenkénti ára a benzinkutaknál, mondta el csütörtöki sajtótájékoztatóján Erdei Péter, az MKFE ügyvezetője.

Magasabb, mint az uniós előírás

Ha viszont továbbra is a jelenlegi szinten marad a jövedéki adó, az egyrészt versenyhátrányba hozná a hazai fuvarozókat a külföldiekkel szemben, ráadásul nem is érné el eredeti célját, a költségvetés bevételeinek növelését, figyelmeztetett Karmos Gábor főtitkár-helyettes. Ezzel gyakorlatilag arra utalt, hogy az amúgy is szorult helyzetben lévő fuvarozók egy része inkább külföldről szerezné be az üzemanyagot.

Karmos kiemelte, hogy az EU 1000 literre vetítve 330 eurónyi jövedéki adót ír elő – a magyar szint ennél a jelenlegi árfolyammal számolva éppen nyolc forinttal magasabb. Hozzátette, hogy a benzin esetében nem kezdeményeznek hasonló lépést – szerinte utóbbi esetben a költségvetés bevételei valóban nőnek az emelés által.

Azon újságírói kérdésre, mennyire tartja reálisnak, hogy még a választások előtt sikerül keresztülvinni akaratukat, a főtitkár-helyettes annyit válaszolt: már hosszú hónapok óta lobbiznak a kérdésben a kormánynál – ennél többet egyelőre nem tudnak tenni.

Két emelés hat hónap alatt

Mint ismert, a kormány tavaly júliusban és idén januárban is növelte az üzemanyagok jövedéki adóját – utóbbi emeléssel a benzinnél 11, a gázolaj esetében 7 forinttal nőtt az adóteher. A jövedéki adó a benzinnél literenként 109-ről 120-ra, a dízelnél pedig 90,5-ről 97,5 forintra ugrott. A drágulás miatt nőtt az üzemanyagok áfa-terhe is, ezért végeredményben a benzin ára literenként 14, a dízelé pedig 9 forinttal emelkedett január elsejétől.

A gázolaj jövedéki adójának visszavágásával csökkenne a nyomás a fuvarozókon, akik tavaly sok esetben az önköltséget is csak nehezen érvényesítették áraikban – a fuvardíjak 2009-ben a tavalyelőtti szinten maradtak vagy csak nagyon minimális mértékben emelkedtek, mondta az mfor.hu kérdésére Karmos Gábor.

Ezer fuvarozó dobta be a kulcsot

A költségek emelkedése és a válság nyomán csökkenő kereslet miatt tavaly a 20 ezer fuvarozó öt százaléka, azaz mintegy ezer a fuvarozás területén dolgozó cég jelentett csődöt. Igaz, Karmos Gábor szerint egy részük csak “átalakult” – azaz más céget alapítva, új partnerek mögé ‘”bújva” kezdte újra tevékenységét.

Ami a jövőt illeti, a főtitkár-helyettes szerint az idei év legalább olyan nehéz lesz, mint a tavalyi. Szerinte a fuvarozók önköltségei 6-8 százalékkal emelkedtek 2009-hez képest – az egyelőre még kérdéses, mennyit tudnak ebből a megbízókra áthárítani. A csődök várható számával kapcsolatban nem kívánt találgatásokba bocsátkozni – annyit azért megjegyzett, hogy a fuvarozói kínálat további bővülése újabb bedőléseket eredményezne.

Az MKFE adatai szerint a jelenleg létező 19 ezer közúti fuvarozó mintegy 70 ezer járművet közlekedtet – közülük nyolcezren a határon túlra is vállalnak megbízást, mintegy 35 ezer járművel. A szektor több mint 100 ezer embernek ad munkát, és a GDP mintegy hat százalékát állítja elő.