Blog

futex-aruszallitas_fuvarozas-blog-8

MAGYARORSZÁGON 2013-TÓL LEHET HASZNÁLATARÁNYOS ÚTDÍJ

MAGYARORSZÁGON LEGKORÁBBAN 2013-TÓL VEZETHETŐ BE A 3,5 TONNÁNÁL NEHEZEBB JÁRMŰVEKRE VONATKOZÓ HASZNÁLATARÁNYOS ÚTDÍJ, AMELYNEK MÉRTÉKE EZT KÖVETŐEN CSAK TÖBBÉVES ÁTMENETI IDŐSZAKKAL ÉRNÉ EL A NEMZETKÖZI ÁTLAGOT – KÖZÖLTE A MAGYARORSZÁGI DÍJSZEDÉSI RENDSZER REFORMJÁN DOLGOZÓ KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉSI KOORDINÁCIÓS KÖZPONT (KKK) CSÜTÖRTÖKÖN AZ MTI-VEL.
Bővebben...
futex-aruszallitas_fuvarozas-blog-9

ALAPFOGALMAK A FUVAROZÁSRÓL

A fuvarozás az a művelet, amelyet az áru helyváltoztatása érdekében kell elvégezni. A helyváltoztatás kezdőpontja rendszerint a termelési vagy tárolási hely (gyár, üzem, bánya, termőhely, raktár), célpontja a felhasználás, illetve a rendeltetés helye. A fuvarozást az áruk továbbítására alkalmas, különféle szárazföldi, vízi (folyami, tengeri), légi közlekedési eszközökkel végzik, de fontos szerep jut a vezetékes (légvezeték, csővezeték) árutovábbításnak is. A fuvarozás elvégzésére vállalkozó természetes vagy jogi személyt fuvarozónak nevezzük. A fuvarozást általában az e célra szerveződött és szakosodott vállalkozók, a fuvarozók: vasutak, közúti fuvarozócégek, hajótársaságok, légitársaságok végzik fuvardíj ellenében, de alkalmas fuvareszközök és egyéb felkészültség birtokában a gazdasági élet más szereplői, a termelők és felhasználók maguk is elvégezhetik. Ebben az esetben a fuvaroztató és a fuvarozó személye azonos.

Bővebben...
futex-aruszallitas_fuvarozas-blog-10

FUVAROZÁSI TELJESÍTMÉNYEK, 2009. I–III. NEGYEDÉV

A FUVAROZÁSI IGÉNYEK A GAZDASÁGI TELJESÍTMÉNYEKKEL PÁRHUZAMOSAN CSÖKKENTEK.

A fuvarozási igények a gazdasági teljesítményekkel párhuzamosan csökkentek: 2009 I–III.
negyedévében a fuvarozott áruk tömege 13, az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 10%-kal
esett vissza az előző év azonos időszakához képest.  A Magyarországon első alkalommal forgalomba
helyezett személygépkocsik száma 61 ezer, ez kevesebb a 2008-as év azonos időszakában regisztrált
adat felénél.

Bővebben...
futex-aruszallitas_fuvarozas-blog-11

MIRE ÉRDEMES FIGYELNI A FUVAROZÁSSAL KAPCSOLATBAN?

Milyen jogaink, illetve felelősségünk jár együtt azzal, ha rábízzuk valamely küldeményünket a fuvarozóra?

A kérdés tisztázása fontos lehet minden olyan megrendelésnél, ahol a küldemény adott helyről adott helyre történő továbbítására, illetve a címzettnek való kiszolgáltatására adunk megrendelést.

A jogviszony három alanya a feladó, a címzett (fuvaroztatók) és a fuvarozó, ám szigorú értelemben vett jogviszony csak a feladó és a fuvarozó között keletkezik, a címzett csupán olyan szereplő, aki számra az ügyletből jogok és kötelezettségek keletkezhetnek. A fuvarozást általában erre a célra létrejött gazdasági társulások, vállalkozások látják el, a vasúti, vízi- és légifuvarozást leginkább központi szervek, a közúti szállításimegbízásokat pedig a nyilvánosság előtt reklámjaikból ismert magáncégek is.

Bővebben...
futex-aruszallitas_fuvarozas-blog-12

VÉDELEM A HAZAI FUVAROZÓKNAK

Magyarország 2009. április 30-ig élni kíván a kabotázs tilalmával, amely a külföldi fuvarozókat zárja ki a belföldi szállításból. A fuvarozói érdekképviseletek kezdeményezik, hogy a tizenöt régebbi uniós tagországgal kétoldalú megállapodások szabályozzák a belföldi forgalmat.

A közúti kabotázs tilalma szerint a nem honos fuvarozók nem végezhetnek belföldi fuvarozói tevékenységet egy másik ország két települése között. Ezt a szabályozást a belföldi fuvarozók védelme érdekében hozta meg az EU, eltérő ugyanis a különböző országok fuvarozóinak versenyhelyzete. A magyaroknak például leginkább a kelet-európai fuvarozók jelentenek problémát.

Bővebben...
futex-aruszallitas_fuvarozas-blog-14

KISSÉ LASSULT A FUVAROZÁSI TELJESÍTMÉNY VISSZAESÉSE

Kissé lassult a fuvarozási teljesítmények visszaesése az idén a harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához képest, a fuvarozott áruk belföldi szállítás tömege 11,7 százalékkal volt alacsonyabb, mint 2008 harmadik negyedévében, az első belföldi szállítás három negyedévi visszaesés azonban belföldi áruterítés elérte a 13 százalékot – közölte a Központi Statisztikai Hivatal.

Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény belföldi áruterítés a harmadik negyedévben 7,6 százalékkal, az első háromnegyedévben 10 százalékkal esett vissza az belföldi szállítás előző év azonos időszakához képest.

Bővebben...