A vállalatok ötöde idén már érzi az exportpiac fellendülését, ennek ellenére 60 százalékuk nem tervez beruházást 2010-ben – derül ki a Coface Hungary legfrissebb felméréséből.A kutatás szerint az belföldi szállítás exportnövekedés elérése érdekében a cégek az exportpiacok felvevőképességének növekedését, a stabil forintárfolyamot és a jó minőségű termékeket tartják kívánatosnak.

A megkérdezett több száz belföldi áruterítés,  magyarországi exportcég közel 40 százalékának 10 százalék feletti mértékben csökkent 2009-ben az export árbevétele. A megkérdezett cégvezetők további 10 százaléka szerint 5-10 százalékkal csökkent az szállítás exportbevételük.

Mindez azt mutatja, hogy szállítás,áruterítés nagyon jól érezhető volt az exportcégek számára, hogy a válság kapcsán a külföldi felvevőpiacok is sokkal kevesebbet vásároltak

A cégek 21 százaléka úgy nyilatkozott, szállítás,áruterítés áruszállítás hogy 2010-ben már érzi az exportpiac fellendülését. A magyar makrogazdasági adatokból kiderül, hogy az újra beinduló GDP-növekedés az exportnövekedésnek köszönhető.

Dercze szerint az, hogy a megkérdezettek nagy aránya a nemzetközi cégeket (14 százalék) és a multinacionális vállalatokat (17 százalék) jelölte meg az exporttevékenysége célcsoportjaként, jól mutatja, hogy a magyar export főként beszállítói exportot jelent. A belföldi fogyasztás évek óta stagnál Magyarországon, de a multi leány- és anyavállalatok között egy erőteljes belföldi szállítás raklapos exporttevékenység folyt, ami jelentősen visszaesett a válságban.

A mikrovállalkozások alig-alig exportálnak, egyrészről alapvetően egy hozzájuk fizikailag közel eső piac kiszolgálására jönnek létre, másrészről ahhoz, hogy exporttevékenységet folytathassanak, olyan know how-ra lenne szükségük, amelyet cégméretükből kifolyólag nem tudnak megfizetni.

A megfelelő exportnövekedés elérése érdekében a megkérdezett cégvezetők negyede szerint az exportpiacok felvevőképességének kellene növekednie. A Coface Hungary szakértői egyetértenek ezzel, ugyanakkor Dercze felhívja a figyelmet, hogy az exportnövekedés érdekében a magyar vállalatoknak nem szabad csak az EU-ban gondolkodniuk, olyan piacok felé kell nyitniuk, amelyek sokkal dinamikusabban növekednek Európánál.