A FUVARDÍJAK NÉHÁNY SZÁZALÉKKAL BIZTOSAN, DE AKÁR 15 SZÁZALÉKKAL IS EMELKEDHETNEK A GÁZOLAJ JÖVEDÉKI ADÓJÁNAK EMELKEDÉSE, AZ ÜZEMANYAG DRÁGULÁSA MIATT – MONDTÁK SZAKÉRTŐK HÉTFŐN AZ MTI ÉRDEKLŐDÉSÉRE.

Január elsején a jövedéki adó szabályainak változása miatt drágultak az üzemanyagok: a benzin esetében 10 százalékkal, a gázolajnál 8 százalékkal emelkedett a közteher mértéke, így a benzin mintegy 14, a gázolaj pedig 9 forinttal drágult január elsejétől.

Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkárhelyettese elmondta: csak a gázolaj drágulása miatt körülbelül 2,5 százalékkal kellene emelni a fuvardíjakat, de az egyéb költségek – például a kötelező felelősség biztosítás díjai – is emelkednek. Az, hogy ezen változások nyomán mennyivel emelik a fuvarozási díjakat, a piaci kereslet és kínálat is befolyásolja. A belföldi fuvardíj körülbelül 40 százalékát teszik ki az üzemanyagköltségek – mondta Karmos Gábor.

Hozzáfűzte: mivel Szlovákiát kivéve a környező országokban olcsóbb lett a gázolaj mint Magyarországon, ezért a nemzetközi fuvarozók nem Magyarországon tankolnak majd. Ennek pedig az a következménye, hogy az MKFE prognózisa szerint a költségvetésbe nem folynak be a magasabb adótételtől remélt többletbevételek – hangsúlyozta az MKFE főtitkárhelyettese.

A magyar fuvarozóknak, akik nem tudják elvinni külföldre tankolásaikat, határozott költségnövekedéssel jár az emelés, amelyet – figyelembe véve az egyéb költségeket – tartalékok híján nem tudnak fedezni, így előbb-utóbb beépítik a fuvarozási díjakba.