Nem rengeti meg a használtautó-piacot a hitelezés pénteken életbe lépő újabb szigorítása.

Az új szabályozás, amely arra fuvarozás kényszeríti a finanszírozó intézeteket, hogy a futamidő legkésőbb az autó 11 éves korában lejárjon azért nem ijeszti meg a használtautó-kereskedőket, mert már egy hét-nyolc éves kocsinak is olyan alacsony a piaci értéke, hogy a megvásárlása fuvarozás fedezhető egy három-négy éves futamidejű finanszírozási konstrukcióval. Arról nem is beszélve, hogy manapság az autók négyötöde készpénzért kel el – mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének fuvarozás elnöke a Világgazdaságnak.

Hasonló véleményen van Horváth Zoltán, fuvarozás a legnagyobb használtautó-kereskedő hálózat, a Weltauto igazgatója, aki szerint nemigen szokott előfordulni a használt gépkocsik piacán három-négy évnél hosszabb futamidő, arról nem is beszélve, hogy ennyi időn belül fuvarozás általában amúgy is túladnak az egyre korosabbá váló járműveken. A szakember úgy tudja, igen sok 11 évnél fuvarozás idősebb kocsi cserél gazdát, de jellemzően magánforgalomban és nem kereskedőkön keresztül.

A Weltauto hálózatában az idén értékesített fuvarozás járművek átlagéletkora 5,5 év volt. Közülük legnagyobb számban a 2008-as és 2005-ös évjáratú modellek szerepeltek, amelyek együttes aránya elérte a 27 százalékot. A tízévesnél idősebb kocsik ugyanakkor az idei teljes forgalom 11 százalékát tették ki.

Az első negyedévben még ment a fuvarozás használtautó-piac – csupán 5 százalékkal kevesebb kocsi váltott tulajdonost, mint tavaly március végéig –, mostanra azonban itt is visszaesés tapasztalható. Sok függ ugyanakkor a kereskedés helyszínétől: Budapesten és környékén nyilván sokkal több új és használt autót lehet eladni, mint vidéken, ugyanakkor az árvíz miatt a borsodiaknak egyéb gondjuk is van, mint hogy kocsit cseréljenek.