A FUVAROZÁSI IGÉNYEK A GAZDASÁGI TELJESÍTMÉNYEKKEL PÁRHUZAMOSAN CSÖKKENTEK.

A fuvarozási igények a gazdasági teljesítményekkel párhuzamosan csökkentek: 2009 I–III.
negyedévében a fuvarozott áruk tömege 13, az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 10%-kal
esett vissza az előző év azonos időszakához képest.  A Magyarországon első alkalommal forgalomba
helyezett személygépkocsik száma 61 ezer, ez kevesebb a 2008-as év azonos időszakában regisztrált
adat felénél.

Áruterítés
A fuvarozott áruk tömege és az árutonna-kilométerben mért fuvarozási teljesítmények valamennyi
fuvarozási alágazatban csökkentek, a visszaesés jellemzően kétszámjegyű volt.
A közúti áruterítés volumenének 2009. I–III. negyedévi 11%-os csökkenése a belföldi fuvarozás
12%-kal alacsonyabb mértékének következménye – nemzetközi fuvarozás közel azonos tömegű árut
fuvarozott, mint a 2008. év azonos időszakában. A nemzetközi áruszállítás volumenében nem jelentős, az
áruk tömegének mindössze 12%-a lépi át az országhatárt.
Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény belföldi viszonylatban 6, nemzetközi viszonylatban
4%-kal lett alacsonyabb. Kevesebb árut fuvaroztak nagyobb távolságra, megnőtt az átlagos fuvarozás
távolság, ugyanakkor csökkent az üresen megtett út aránya. A mérséklődés elsősorban a fuvarozás
ágazatba sorolt szervezetek volumenben 18%-kal, árutonna-kilométerben mérve 14%-kal alacsonyabb
teljesítményének tudható be. Az egyéb ágazatokban tevékenykedő cégek saját árufuvarozási részlegei
adták a közúton szállított áruk tömegének 47, illetve az árutonna-kilométerben mért teljesítmények 28%-
át – utóbbi azért alacsonyabb, mert főként a saját vonzáskörzetükben, így kisebb távolságra fuvarozó.
A vasúti árufuvarozás forgalma és összteljesítménye is nagymértékben (21, illetve 27%-kal) csökkent a
bázisidőszakhoz képest. 2009 I–III. negyedévében a belföldi fuvarozás volumene ugyan nőtt 10%-
kal, teljesítménye viszont 10%-kal csökkent – a nemzetközi fuvarozás volumen és teljesítmény
kétszámjegyű, 29, illetve 30%-os visszaesése mellett.
A belvízi árufuvarozásban a magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított
áruból 11, az összteljesítményből 10%. A Duna magyarországi szakaszán ennél magasabb a részesedése
az ukrán (18%), a német (15%), a román (15%), a bolgár (14%), és az osztrák (11%) felségjelű hajók
teljesítményének. Az összes teljesítmény 59%-a átmenő forgalom, 31%-a export, 10%-a import;
mindössze 2 ezrelék a belföldi forgalom.
A légi áruszállításban Budapest-Ferihegy repülőtér menetrend szerinti és nem menetrend szerinti
járatokon lebonyolított áruforgalma 38,8 ezer tonna volt, 21%-kal alacsonyabb, mint egy évvel korábban.