Kissé lassult a fuvarozási teljesítmények visszaesése az idén a harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához képest, a fuvarozott áruk belföldi szállítás tömege 11,7 százalékkal volt alacsonyabb, mint 2008 harmadik negyedévében, az első belföldi szállítás három negyedévi visszaesés azonban belföldi áruterítés elérte a 13 százalékot – közölte a Központi Statisztikai Hivatal.

Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény belföldi áruterítés a harmadik negyedévben 7,6 százalékkal, az első háromnegyedévben 10 százalékkal esett vissza az belföldi szállítás előző év azonos időszakához képest.

2008 harmadik negyedévében is 5,7 belföldi áruterítés százalékkal maradt el a mért teljesítménye az előző év azonos időszakától, ugyanakkor belföldi szállítás a tavalyi első féléves növekedés a 2007-eshez hasonló szintre húzta fel a tavalyi belföldi áruterítés teljesítményeket.

A közúti belföldi szállítás belföldi áruterítés volumenének első három negyedévi 11 százalékos csökkenése elsősorban a belföldi szállítás 12 százalékkal alacsonyabb mértékének következménye – nemzetközi viszonylatban közel azonos tömegű árut szállítottak, belföldi áruterítés mint a 2008. év belföldi szállítás azonos időszakában. A nemzetközi fuvarozás a második negyedévi 18,54 millió tonnához képest kismértékben nőtt a harmadik negyedévben, 18,86 millió tonnára.

A belföldi fuvarozás a harmadik belföldi szállítás negyedévben ugyancsak nőttek a második negyedhez képest: 61,13 millió tonnáról 66,64 millió tonnára.

A nemzetközi belföldi áruterítés árubelföldi szállítás volumenében nem jelentős, az áruk tömegének mindössze 12 százaléka lépi át az országhatárt.Az árutonna-kilométerben mért belföldi viszonylatban 6, nemzetközi viszonylatban 4 százalékkal lett alacsonyabb. Kevesebb árut szállítottak a fuvarozók nagyobb távolságra, megnőtt az átlagos távolság, ugyanakkor csökkent az üresen belföldi szállítás megtett út aránya. A mérséklődés elsősorban a fuvarozás ágazatba sorolt szervezetek volumenben 18 százalékkal, árutonna-kilométerben mérve 14 százalékkal alacsonyabb teljesítményének tudható be. belföldi szállítás Az egyéb ágazatokban tevékenykedő cégek saját áru fuvarozás részlegei adták a közúton belföldi szállítás szállított áruk tömegének 47, illetve az árutonna-kilométerben mért teljesítmények 28 százalékát – utóbbi azért alacsonyabb, mert főként a saját vonzáskörzetükben, így kisebb távolságra szállítnak.

A vasúti áru forgalma és belföldi szállítás összteljesítménye is nagymértékben (21, illetve 27 százalékkal) csökkent a bázisidőszakhoz képest.2009 első három negyedévében a belföldi vasúti fuvarozás volumene ugyan nőtt 10 százalékkal, teljesítménye viszont 10 százalékkal csökkent – a nemzetközi fuvarozási volumen és teljesítmény kétszámjegyű, 29, illetve 30 százalékos visszaesése mellett.

A belvízi árufuvarozásban a magyar belföldi áruterítés lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes fuvarozott áruból 11, az összteljesítményből 10 százalék. Az összes  teljesítmény 59 százaléka átmenő forgalom, 31 százaléka export, 10 százaléka import, és csupán 2 ezrelék a belföldi forgalom.

Az első félév végén a közúti belföldi szállítás gépjárművek állománya 3,7 millió, ebből 3,1 millió személygépkocsi. A gépjárműállomány növekedésének az üteme évről évre lassul. A Magyarországon forgalomban lévő személygépjárművek száma az első félévben csökkent, először fordult elő,hogy több járművet vontak ki a forgalomból, mint belföldi áruterítés amennyit üzembe helyeztek. Továbbra is magas a gépjárművek átlagos életkora, a személygépkocsiké közel 11, az autóbuszoké 13 év.