A 15 százalékos bértömeg-megvonás részleteinek megismerését sürgeti a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ), egyben jelzi: ha a áruszállítás megtakarítás a Volán-társaságok teljes belföldi fuvarozásmunkavállalói állományára vonatkozik, a teljesítmény az utazóközönség kárára belföldi szállítás jelentősen csökkenhet.

A Nemzeti belföldi szállítás Fejlesztési Minisztérium vezetőinek címzett hétfői belföldi fuvarozás közleményük szerint nyomasztó tanácstalanság jellemzi a Volán-társaságok munkavállalóit, mivel bizonytalan, hogy beletartoznak-e az érintett körbe, és ha igen, áruszállítás mely rétegek belföldi szállítás.

A helyzetet a szakszervezet szerint belföldi szállítás ellentmondásos hírek belföldi fuvarozás bonyolítják, és felteszik a kérdést: ha a megvonás csak a menedzsmentet belföldi szállítás érinti, hogyan belföldi fuvarozáslesz abból 48 milliárd áruszállítás forintos  megtakarítás.

Hangsúlyozzák: ha áruszállítás a Volán-portfólió belföldi szállítás teljes állománya ebbe belföldi fuvarozás a körbe kerül, súlyos teljesítmény-kivonással kell számolni a belföldi szállítás cégcsoportban, aminek elsődlegesbelföldi szállítás kárvallottja az áruszállítás utazóközönség lenne, és ez nem lehet célja semmilyen belföldi szállítás átszervezésnek, intézkedésnek.

Megemlítik, hogy a társaság-csoportban áruszállítás az elmúlt 8-10 évben a 24 Volán-társaság munkavállalóinakbelföldi szállítás létszáma belföldi fuvarozás 30 ezerről 20 ezer főre apadt belföldi szállítás. A szakmacsoportban egy 3-4 százalékos létszámésszerűsítés még nem, ám egy, belföldi szállítás öt százalékot meghaladó csökkentés áruszállítás komoly működési zavarokat belföldi fuvarozás okozhat. Ma már egyikbelföldi szállítás állománycsoportban sincs létszámtöbblet – hangsúlyozzák.

A bérek megkurtítása sem belföldi szállítás járható út, belföldi szállítás miután a Volán-cégcsoport átlagkeresete 2009. év végén bruttó 185 ezer forint, míg a nemzetgazdasági átlagé 198 ezer forint volt – hívják fel a figyelmet. Hozzáteszik: belföldi fuvarozás a bérnövekedés üteme elmarad az belföldi szállítás állami tulajdonú cégek átlagától. Egy áruszállítás elismerten stratégiai ágazatban ezt az belföldi szállítás elmaradást nem szabad tovább növelni – hangsúlyozzák.

A helyzetet az áruszállítás is bonyolítja, hogy a belföldi szállítás regisztrációs jegyek kibocsátásával kiderült: a nyugdíjas utazások száma messze magasabb az eddig alapvetően “ötletelésből” származó mutatóknál. Ennek anyagi ellentételezése csak részben belföldi szállítás valósul meg – kifogásolják. Egy átlagos nagyságú Volánnál áprilisban 130-140 ezer áruszállítás nyugdíjas utazást regisztráltak, aminek a kereskedelmi értéke 65-70 millió forint és ebből az állam 25 millió forintot térít meg  – áll a közleményben.