Sajtóelemzés készült a logisztikai témájú internetes hírekről

Miközben a logisztikai szektor a magyar GDP több mint 5%-át adja, a sajtóban még mindig csak az aktuális botrányok és vészhelyzetek kapcsán  kapnak országos publicitást az iparággal kapcsolatos hírek – derült ki a newsAgent Kft. és a Magyar Logisztikai, Beszerzési belföldi szállítás áruterítés és Készletezési Társaság közös felméréséből.

Az internetes sajtóelemzés során 4614 cikket vizsgáltak belföldi szállítás meg a kutatók 2010 első negyedévéből. A 386 különböző hírportált szemléző felmérés többek között azonosította a leggyakrabban szereplő intézményeket, cégeket, személyeket, összegyűjtötte a jelentősebb publicitást kapó témaköröket.

Az elemzésből kiderült, hogy a logisztikával,  raktározással, fuvarozással és szállítmányozással foglalkozó cégek közül azonban alig néhányan ápolják sikeresen a kapcsolataikat a médiával. Általános hiba, hogy a vállalati sajtóközlemények a tágabb olvasóközönség belföldi áruterítés számára nehezen értelmezhető szakkifejezéseket tartalmaznak, vagy egyértelműen reklámcélúak és nincs megfelelő hírértékük ahhoz, hogy bekerüljenek a vezető belföldi szállítás témák közé.

A logisztikai vállalkozások – tudatos  sajtókapcsolati tevékenység hiányában – gyakran csak akkor kerülnek a média látóterében, ha valamilyen bűnügy vagy  baleset hívja fel rájuk a figyelmet. Ilyenkor könnyen előfordulhat, hogy válságkommunikációs  terv nélkül a belföldi szállítás körülmények áldozataivá válnak a nyilatkozó szakemberek.

Szinte már közhely, hogy ha az ellátási láncok belföldi áruterítés zavartalanul működnek, akkor senkit sem érdekelnek az iparág hírei. Amint azonban váratlan körülmények – havazás, árvíz, vulkáni hamufelhő, sztrájk – akadályozzák az áruforgalmat, rögtön címlapra kerülhetnek azok a szervezetek, amelyek elég bátrak és gyorsak ahhoz, hogy állást foglaljanak és őszintén kommunikáljanak. Hasonlóan jó ürügyet szolgáltatnak a médiakommunikációra a széles közönséget érintő témák, mint például a  benzinárak, útdíjak alakulása, a törvényi változások, a regionális hatású fejlesztések, a környezetvédelmi kérdések és a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos hírek.

A felmérés kimutatta, hogy a logisztikai szakportálokon kívül az országos napilapok és a gazdasági híroldalak is fogékonyak az iparág témái iránt. Ennek ellenére  a proaktív sajtómunka jelenleg mindössze hét-nyolc főként a logisztikai ingatlanok piacán működő vállalkozásra, gazdasági tanácsadócégre, a kormányzati szervekre valamint néhány érdekképviselet szövetségre jellemző a szektorban.

A kutatás módszertanáról

A cikkek feldolgozása során a hagyományos belföldi szállítás sajtóelemzési módszerek mellett szövegbányászati algoritmusokat, statisztikai módszereket alkalmaztak a szakemberek. A témakörök, kulcsszavak, nyilatkozók szerteágazó viszonyrendszerét olyan szemantikai gráfokkal jelenítették meg a tanulmányban, amelyekből néhány másodperc alatt megismerhetőek a fontosabb információk. A kutatás célja az volt, hogy a gyakorlatban is használható pillanatfelvételt kaphassanak belföldi szállítás az üzleti döntéshozók  és a kommunikációs szakemberek az iparág internetes híreiről.