Bezárt szalonok százai, elbocsátott dolgozók ezrei és fizetésképtelen ügyfelek tízezrei jelzik, hogy továbbra is katasztrofális a magyarországi járműkereskedők helyzete.

Az autópiac zuhanása miatt a márkakereskedésekben és autószervizekben közvetlenül foglalkoztatottak közül hétezret kellett elbocsátani tavaly, belföldi szállítás és idén is folytatódnak a leépítések. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke, Gablini Gábor szerint azonban a korábbi években még hatvanezer embert foglalkoztató ágazat létszáma tavaly tízezerrel csökkent, és idén is hasonló leépítésekre lehet számítani. Az autószalonok száma 1100-ról nyolcszázra csökkent. A két  éve még 173 ezer, 2009-ben 75 ezer eladott új autó után idén ennél még kevesebbel lehet számolni: belföldi szállítás az első négy hónapban eladott tizennégyezer autó 52 százalékos esést jelent a tavalyi év hasonló időszakához képest.

A Gémosz szakmai konzultációt kezdeményez az új kormánnyal, hogy segítse a tájékozódásban. Nem roncsautó-prémiumban gondolkodnak a tagok, belföldi szállítás hanem rendet szeretnének az autójavító ágazatban, mert évente százmilliárdos nagyságrendű veszteséget okoznak a költségvetésnek a feketén működő szervizek. A Gémosz azt várja az új kormánytól, hogy szüntesse meg a feketegazdaság forrásául szolgáló halasztott áfa fizetést, csökkentse öt százalékra a munka intenzív  szolgáltatások, például az autójavítások áfáját, mérsékelje a regisztrációs adót, és hogy a szakhatóságok szállítás szigorúbban ellenőrizzék az illegális bontókat és alkatrész-forgalmazókat, mert a fekete darabok nemcsak gazdasági kárt okoznak, hanem közlekedésbiztonsági kockázatot is jelentenek.

A Lízingszövetség főtitkára, Lévai Gábor lapunk kérdésére elmondta, hogy a válság előtt negyedévenként 3-5 ezer volt a bedőlt hitelek miatt visszaadott autók száma, tavaly már havonta 2-3 ezer került vissza a finanszírozókhoz, de több ezer darabos és belföldi szállítás több milliárd forintos nagyságrendű a fizetésképtelen ügyfelek biztosítási csalásainak mértéke. Nem tartható fenn a hitelalapú fogyasztásra épülő autókereskedelem, de a finanszírozás azért nem ördögtől való, állítja Lévai, aki szerint a húszszázalékos minimális előleg reális követelmény, ám a futamidő maximalizálása már nem biztos hogy indokolt és az sem, hogy akkora a kockázati különbség a forintos devizahitel között, mint amit az új pénzügyi szabályozások jeleznek. A gépjármű-finanszírozásban az új kihelyezések értéke az első negyedévben 38,5 milliárd forint volt, ami 38,6 százalékkal marad el az előző időszaktól