Az Új Magyarország Fejlesztési Terv Elektronikus Közigazgatás Operatív Program keretében a Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központ (PMISZK) vezetésével megvalósult az „Egyablakos vámügyintézés megvalósítása” című kiemelt projekt. A Támogatási Szerződés aláírására 2008. július 9-én került sor, a projekt közel két év után, 2010. június 15-én zárult.A támogatás összege 2,4 milliárd forint.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg. A megvalósítás feladata a PMISZK által vezetett konzorcium tagjaira hárult:
§ a Vám- és Pénzügyőrség (VP)
§ az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH)
§ a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KvVM)
§ a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH)
§ a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH)
§ a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal (MgSZH)
§ a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH)
§ a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH)
§ az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI)
A felsorolt hatóságok szervezetein belül több szakterület is érintett. A projekt keretében egyes hatóságok létrehozták vagy korszerűsítették az engedélyek kiadását támogató informatikai rendszerüket, valamint elektronikus ügyfélkapcsolatot valósítottak meg az engedélyezési eljárásban.
Az engedélyek, igazolások kiadását továbbra is a jelenleg érvényes jogszabályok által kijelölt hatóságok fogják végezni, de a hatóságok az engedély-adatokat elektronikusan bocsátják a VP rendelkezésére és a VP is elektronikusan közli a hatóságokkal az engedélyek felhasználási adatait. Az engedélyokmányok elektronikus úton történő kiadásával, nyilvántartásával és kommunikációjával jelentősen javulhat az engedélyekhez kapcsolódó ellenőrzési eljárások hatékonysága, felgyorsíthatók a vámügyintézéshez kapcsolódó információs folyamatok.
Az egyablakos vámügyintézés megvalósításának eredményeként a vámeljáráshoz és árumozgáshoz kapcsolódó résztevékenységek jelentős része egy csatornában elintézhető:
§ az ügyfelek a vámhatósággal, mint központi egyablakos hatósággal kerülnek közvetlenül kapcsolatba;
§ az ügyfelek a vámeljárásban érintett többi hatóságnál is használhatnak – a hagyományos papír alapú mellett – elektronikus nyomtatványokat is;
§ a vámeljárásokban érintett hatóságok közötti adatforgalom egységes elektronikus csatornába szervezetten zajlik;
§ a vámeljárásban érintett többi hatóság és a vámhatóság közötti adatkommunikációban az ügyfélnek nem kell részt vennie.
A projekttől várható további eredmények:
§ az ügyfelek számára a vámeljárás és az ahhoz kapcsolódó ügyintézés egyszerűsödik, az ügyintézés komfortja nő;
§ a vámeljárásban érintett hatóságok és a vámhatóság közötti információáramlás jelentősen felgyorsul, a kicserélt információk pontossága nő;
§ az export-import engedélyezési eljárás és a kapcsolódó egyéb hatósági eljárások korszerűbbé válnak a most bevezetett informatikai megoldások, nyilvántartó rendszerek és digitális kommunikáció révén.
A projekt tehát összességében gyorsabb és kisebb költséggel működtethető vámügyintézést eredményez. A vámeljáráshoz és árumozgáshoz kapcsolódó egyablakos eljárás közösségi szintű teljes regionális működésének bevezetését az Európai Bizottság a 2011-2013 közötti időszakra tűzte ki. A magyar egyablakos vámügyintézés – eddig példa nélkül állóan nagyszámú hatóság együttműködésével – ezt megelőzően valósult meg.